images-25
Kläder

De senaste nyheterna inom kultur- moch modevärlden. Just nu

Hon kallas svenska rappens

mamma. Nu är Nathalie ”Cleo”Missaoui tillbaka med ny musik och det med besked. I introt med titeln Våg släpper hon ut sin frustration kring omvärldens syn på kvinnliga rappare: ”Det här är ingen ny våg, det är ingen våg alls. Det

är ett helt hav som du har låtsats inte fanns. Det har inte uppstått nu och det har alltid funnits mer än en hiphop-brud.”yto2ontzoji6imlkijtpojk4ndmzndtzoje6incio2k6ntgwo3m6mtoiaci7atozmjawo3m6mtoiyyi7atowo3m6mtoicyi7atowo3m6mtoiayi7czo0mdoimzllmtawndczn2i3zjllngyxmtyzztlhmdlindmymgzhyzm2mwezysi7fq

 

Berätta om din nya EP och ditt i inledande statement?

-Jag är väldigt stolt över att jag efter ett år av rätt så mycket prestations­ångest, tvivel och skörhet lyckats hålla tålamodet uppe och trott på mig själv. Jag blir irriterad när man pratar om kvinnor på scenen som att: ”Oj men gud, var kom alla från”. Vi har funnits här i flera år och jobbat hårt, men intresset och respekten har aldrig funnits. Det är skillnad. Det är skönt att få göra ett sådant statement i början av EP:n.

Du är grundare av Femtastic – vad innebär kollektivet?

– Femtastic är ett crew eller kollektiv för kvinnor inom urban musik i Sverige. Vi har funnits sedan 2010 och verkar för att skapa en strukturell förändring i en mansdominerad musikbransch. Och det gör vi genom att skapa en scen för kvinnor och även inspirera yngre att ta plats med sin konstform. Vi har gjort enormt mycket events och klubbar där vi alltid bokar majoriteten kvinnor. Även de som jobbar med festerna är kvinnor. Beskriv gärna den förändring du upplevt i och med Femtastic?

– Det är svårt att veta exakt på vilket sätt vi skulle ha påverkat musikbranschen, men i hjärtat tror jag att vi har gjort det. Jag tror vi har vidgat sättet att se på feminister överlag, gjort det mindre främmande och lite, lite lättare att ta till sig. Sedan tror jag att Femtastic bidragit till att yngre tjejer inte ser det som lika skrämmande att ta steget upp på scen eller in i studion. Vi har lyft fler förebilder och visat att vi finns där.

Finns det något budskap du vill ge yngre tjejer idag?

– Genom hela livet kommer man tvivla på sig själv, falla offer för normer och före­ställningar om hur vi ska vara och vad vi ska leva upp till. Det enda sättet att skydda sig från detta tror jag är att lära sig hantera tankarna, förstå att de alltid kommer finnas där men att de inte är sanna. Det är ett mönster vi lärt vår hjärna, men kan programmera om. Lita på ditt hjärta. images-26

En av låtarna på nya EP:n heter C/eo Ar En Boss. Hur är man en boss?

– Haha! Känner man sig som en boss då är man en boss. När man gör det man känner för att göra, följer sina instinkter och impulser så mår man ofta bra. Jag skulle vilja säga att det är att vara en boss

Hur lätt eller svårt är det för dig att skriva musik?

– Det kan vara allt från det jobbigaste någonsin till det mest euforiska jag upplevt.

Jag älskar att spela in och att hitta uttryck i rösten. Men själva skrivandet är ofta svårare för mig, jag ställer så höga krav och har svårt att ignorera mina egna tvivlande tankar. Jag har stort behov av trygga rum och lugna förutsättningar. Sitter gärna hemma i mitt vardagsrum i min egen studio i kimono med snus och bullar Då blir det som bäst!

Skjortmärket Britt Sisseck har tagit Danmark med storm – och nu är det dags för den svenska marknaden! Vi fick en pratstund med Britt i egen hög person när hon var på Sverigebesök.

Beskriv starten för ditt varumärke!

-Jag har jobbat i branschen i många år nu och vet hur svårt det är att ta plats som litet varumärke. Anledningen till att jag lanserade en kollektion med skjortor var att jag ville skapa en stor nisch och försöka skapa samma praktiska känsla som en accessoar har. Det gjorde det enklare för mig och mina kunder att förstå konceptet. Sedan tycker jag att skjortan är ett väldigt viktigt plagg, jag älskar själv att plagget är väldigt tidlöst och ville därför sätta min prägel på det. Enligt mig kan du med en skjorta se snygg ut oavsett längd och kroppsform.

Var får du inspiration från?

– Min största inspiration får jag från mitt arbete, då jag jobbar med så många olika kvinnor och genom åren har sett deras behov vad gäller kläder. Det är en fråga som jag ofta får men jag anser att man aldrig vet när man får inspiration – den kommer när du minst anar det. Jag tror inte på att bara sätta mig på en parkbänk och hitta inspiration, jag tror alla som jobbar med något kreativt håller med om att du får inspiration när du faktiskt sätter dig ned och jobbar med det.

Ditt bästa skjortstyling-tips?

-Jag älskar att bära skjortor enkelt och slappt, kanske addera ett bälte i midjan. Avslappnat tror jag är det bästa stylingtipset. Krångla inte till det. Jag tycker personligen en kvinna ser snyggast och sexigast ut när hon är avslappnad i sin klädsel.

Hur ser dina förhoppningar ut för den svenska marknaden?

-Äh, svår fråga. I Danmark har vi uppfattningen att svenskar klär upp sig lite mer än vad vi danskar gör och jag rycker att skjortan är det perfekta exemplet på hur du kan klä upp dig på ett enkelt vis. Det ska bli väldigt roligt att sälja kollektionen på den svenska marknaden.

Vilken är din personliga favorit ur kollektionen?

– Jag har många favoriter men det måste vara skjortan med en lite annorlunda krage som man kan knyta. Det känns nytt och enkelt men skjortan får en ny twist.

images-27

 

Adornment kom till ur idén om att samla vintageplagg med en viss stil och känsla under ett och samma tak. Fantastiskt, tycker vi – inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv! Grundaren Pauline Cappelen berättar mer.

– Adornment handplockar vintage från hela världen baserat på dess kvalitet, tidlösa passform och unika design. Sedan tvättas och lagas varje plagg samt förnyas för att designen ska passa i tiden. Om ett plagg är för stort eller för litet ser vi till art skrädda det efter kundens mått i den mån det går.

Hur fick du idén?

– För mig började resan med att jag märkte att vissa plagg har en viss savoir-faire – plagg som sticker ut och har det där lilla extra. Jag upptäckte också att mer än ofta var just de plaggen vintage och fanns att fynda på andrahandsmarknaden. Att kunna erbjuda sådana plagg på en och samma plattform, utan att det kostar en förmögenhet och utan att påverka miljön, blev början till vad som idag är Adornment.

Var hittar ni plaggen?

– Det är unika kläder som inte går att hitta hur mycket som helst, varsomhelst. Därför åker vi på inköpsresor både i Sverige och utomlands. Några destinationer hittills har varit Hongkong, Berlin, L.A., London, Paris, New Delhi och Köpenhamn, och vi letar på allt från marknader och thriftshops till online. För oss är det materialet och tyget som avgör. Vi föredrar naturfiber framför syntetfiber men kan göra undantag så länge det är en unik, spännande design eller textur vi bara inte kan gå miste om. Vi väljer sällan highstreet-plagg – de känns alltid nötta och förbrukade och det känns tråkigt att någon gjorde sig av med plagget på grund av att det helt enkelt inte höll kvaliteten. Det är till största del de kläder som någon vårdat eller skapat av kärlek och omtanke som vi faller för. Slit-och-släng-mode är inget för oss.

Hållbart mode är verkligen på tapeten just nu. Hur ser ni på modets framtid?

– Under mina studier på Sveriges Lantbruks­universitet i Uppsala (SLU) lärde jag mig att det mest hållbara sättet att konsumera är att inte köpa mer än vad man behöver. Vi tror starkt på att köpa några få, kvalitativa plagg som kanske kostar mer men som man far väl hand om och vårdar, snarare än att köpa mycket kläder som inte håller för tvärt eller livet man lever. En t-shirt i organisk bomull blir inte ett hållbart alternativ om den ändå slängs efter ett år. Trender triggar adrenalinet att konstant köpa nytt, därför tar vi avstånd från det och tror inte heller att det är modets framtid. Vi vill visa hur alla plagg kan användas på olika sätt och hur de blir vackrare med åren.

Leave a Reply

Required fields are marked*