pobrane
Kläder

Inträde

Vi skriver år 2016 och modevärlden snurrar snabbare än den någonsin har gjort. Aldrig tidigare har modemärkenas antal kollek­tioner varit så många. Gamla tiders spring/smnmer och autumn/ winter har hackats upp i oändlig ström av pre-spring-, pre-fall-, re-sort- och special-kollektioner. Detta samtidigt som trycket på de stora modehusens kreativa skapare verkar vara högre än någonsin, med följden att märkena byter designer allt oftare. Bara det senaste halvåret har vi sett Raf Simons sluta på Dior, Stefano Pilati kliva bort från Zegna, Alber Elbaz lämna Lanvin, allt medan Alessandro Michele kämpar hårt för att blåsa liv i det kära gamla Gucci, till branschens stora förtjusning och investerarnas nervösa nagel­tuggande. Bara att byta inredning i butikerna beräknas kosta minst 650 miljoner euro. Tack för kaffet!

 

— Utbudet och tillgängligheten av produkter har överträffat efterfrågan, skan-derade Andrew Rosen, grundaren av det amerikan­ska mid-märket Theory, till webbtidningen Business of Fashion nyligen.

 

Rosen har sett sitt märke Theory vackla i vinstko­lumnen de senaste åren, och menar att det finns stora problem för varumärken som befinner sig i segmentet mellan high-street och high-fashion. Detta samtidigt som nya högkvalitativa varumärken startas och säljs helt och hållet i egna kanaler, till bättre marginaler och villkor än man erbjuds i traditionella varuhus. — Det är intressant att se de stora fast fashion-dra-karna bli större och att mindre, hantverksmässiga märken, också vinner terräng men att aktörerna däremellan verkar få det svårt.

Det sa den före detta regnrocksentreprenören Alexander Stutterheim till mig när vi samtalade inför vårt porträtt av honom i detta nummer (se sidorna 46-47). Alexander, en rastlös och kreativ själ, kunde inte hålla sig länge efter att han kli­vit åt sidan från sitt framgångsrika regnrocksföretag Stutterheim Raincoats. Nu är han tillbaka och vill skapa världens mest exklusiva stickade plagg.

Kanske är det där man hittar den enda bestående sanningen i modevärlden. Så länge du skapar något som håller högsta möjliga kvalitet, med högsta möjliga kre­ativa höjd, så kan du hitta din plats i den bransch som omsätter långt över tio biljo­ner kronor om året. Det är precis det — kvalitet och kreativitet — vi på Plaza Ma-gazine vill hylla våren 2016. Så varmt välkomna till ett fullmatat modenummer, i vilket vi tar kreativ höjd i våra mödereportage (missa inte omslagsjobbet av Martin Vallin på sidorna 54-63) och sätter branschen under bevakningens lupp tillsam­mans med vår nya medverkande moderedaktör Philip Warkander. Trevlig läsning!

Leave a Reply

Required fields are marked*