39b656322360393e7189a94faed6c2ec0ed36662
Kläder

LINA SÖDEROVIST- MOTARBETAR FÖRDOMAR

MED ÅHLÉNS

Ni har gjort många uppmärksammade kampanjer – berätta om en av dem!

-1 höstas marknadsförde vi kollektionen Nordiska toner, som var inspirerad av nordisk natur. Vi valde att visa kollektionen pä kvinnor som lever i Sverige idag, med olika kulturell och etnisk bakgrund. En av vara fem modeller bar hijab. Det väckte många reaktioner, både positiva och negativa, men för oss var det naturligt att använda modeller som speglar dagens svenska samhälle och som våra kunder kan känna igen sig i.

Vad är tanken bakom kampanjerna?

– Åhléns värdegrund handlar om mångfald, hållbarhetjämlikhet och jämställdhet. Vi är ett varuhus för alla och vi menar det på riktigt. Oavsett vem du är, var du kommer ifrån, när du kom hit, hur gammal du är, hur du ser ut, vem du älskar – så respekterar vi dig och välkomnar dig till våra varuhus. Det ska svnas och kännas i vår kommunikation.

Hur kommer det sig att många blir provocerade av minoriteter i reklam?

– Reklamvärlden är till stor del stereotyp och likriktad. Och när man bryter mot det som är normen, oavsett om det handlar om reklam eller andra sammanhang, är det alltid folk som reagerar. Men vi är inte rädda för reaktioner! Det vore värre om ingen brydde sig alls om vår kommunikation. Vi vill motverka stereotyper och fördomar, och då får vi räkna med att vissa inte tycker som vi.

Du har bland annat utsetts till årets marknadschef och en av Sveriges super­kommunikatörer. Vad definierar bra marknadsföring?

-Jag tycker att två saker är allra viktigast: Kommunikationen måste vara relevant, både för kunderna och för varumärket. Och så måste den vara unik för van och tydligt särskilja sig från all kommunikation.

Ditt bästa tips för att gå sin egen väg?

– Var påläst och ha koll på det du: på din egen känsla kring vad som är oroa dig inte för vad andra kommer tycka.

 

nordiska-toner

Leave a Reply

Required fields are marked*